fredag 13 juni 2008

40 m gärdsgård rest!


Igår stängdes det sista störparet och nu står en ca 40 m lång gärdsgård med handkluvna slanor och nytillverkade enestörar på plats. Jag skrev för några dagar sen om de granrisets vara eller inte vara på en nybyggd gärdsgård - ska det vara kvar eller ej? Delvis beror det på var i landet du bygger, i en del landskap används kluvna granvidjor och där ser du inte ett enda barr. Men detta varierar över landet beroende på tradition, på andra håll ser man istället rejäla grantofsar i vidjorna vid en nybyggd gärdsgård. Enligt den teknik jag lärt mig sitter grantofsarna kvar, baren trillar ju av så småningom.

Igår passerade ett äldre par byggplatsen och de kommenterade glatt de kvarhängande grantofsarna och konstaterade att det sett ut precis likadant när de i sin ungdom såg en nysatt gärdsgård.

Nu är bygget avslutat och jag tar ett par veckors paus i gärdsgårdsbyggandet. Vill du beställa en gärdsgård gör du det enklast via min hemsida: www.svenskagardsgardar.se

Vill du läsa mer om gärdsgårdar så rekommenderar jag boken "Gärdsgårn i vårt landskap" av Sten Hagander, med både konkreta byggbeskrivningar och anekdoter kring gärdsgårdsbyggande.

Inga kommentarer: