fredag 12 april 2013

Byggskola avsnitt 9: enestakar

Det är dags för lite funderingar och tips kring enevirke tycker jag. Här ligger två enestakar som  jag håller på att kvista av. Nästa steg är att spetsa dom i tjockändan.

Till min hjälp för detta har jag en mindre handyxa från Gränsfors bruk, och just denna yxa har jag haft i över 15 år nu. Trevligt med kvalitétsprodukter tycker jag.



Det brukar också ofta finnas material till flera störar på en lite större enebuske, tex när stammen delar sig i flera. Och just ene är roligt att jobba med tycker jag, förutom barren och grenarna då, som är allmänt obehagliga.

Till skillnad mot spikrak gran så är enen väldigt varierad i sitt utseende. Jag försöker blanda ene och gran som störar, så blir det lite mer liv i gärdsgården. Jag kvistar av störarna hela vägen, och när det gäller ene barkar jag gärna av dom också. Då lyser dom vitt första året gärdsgården står, men inom 2-3 år börjar materialet gråna när väder och vind gjort sitt. Gärdsgården på bilden här har stått i 3 år.

En trevlig sidoeffekt av att jobba med ene är att jag får en del spillvirke som är utmärkt att använda när jag röker fisk. För övrigt ett väldigt trevligt sätt att avsluta dan på.





Inga kommentarer: